مركز العجايبى لخدمة اطارات السيارت
مرحبا بكم فى مركز العجايبى لخدمة اطارات السيارت
مرحبا بكم فى مركز العجايبى لخدمة اطارات السيارت
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
عزيزى الزائر المنتدى جميع اقسامة مفتوحة للجميع ولو عجبك المنتدى ياريت تسجل معانا والتسجيل مش هياخد من وقتك الا دقيقتين فقط دوس على تسجيل و اكتب البايانات الايميل والاسم وكلمة السر ولو ما عرفتش تفعل حسابك المنتدى هيفعلة خلال 24 ساعة

معلومات عن الكاوتش و الجنوط

كاتب الموضوعرسالة
ميلاد العجايبى
المدير العام
المدير العام
ميلاد العجايبى

معلومات عن الكاوتش و الجنوط Empty
مُساهمةموضوع: معلومات عن الكاوتش و الجنوط   معلومات عن الكاوتش و الجنوط I_icon_minitimeالسبت يناير 04, 2014 12:05 pm

طيب واحد عنده مقاس 175/70R13 و عايز يغير ل مثلا 185/65R14 . طب ايه الفرق؟
في حاجتين هيتغيرو هما العرض و الارتفاع الاجمالي للعجلة كلها و اللي هيأثر بالتبعية علي الارتفاع الاجمالي للسيارة.
العرض سهل. عرض الأولاني175 مم و عرض التاني185 مم. يعني الكاوتش هيبقي أعرض 1 سم بحالة علي الأرض.

طب ازاي نحسب الارتفاع الاجمالي للكاوتش مع الجنط عشان نعرف العربية هتعلي و الا هتوطي؟
احنا بنحسب الارتفاع من السنتر بتاع العجلة لحد الأرض و لازم نستعمل وحدة قياس واحده و أفضل تكون مم.
175/70R13
* أولا نحسب ارتفاع الجنط. الجنط كله 13 بوصة يعني (13*25.4 = 330.2 مم) بس أنا عايز نصه بس عشان بنحسب من السنتر زي ما قلنا يبقي (330.2/2= 165.1مم).
*طب عايزين بقي ارتفاع الكاوتش بين الجنط و الأرض. زي ما قولنا فوق (175*0.70=122.5مم).
*جميل كده عندنا المسافه من السنتر بتاع ال الكاوتش (من السرة يعني) لحد اخر الجنط المعدن و كمان عندنا المسافة من أخر الجنط المعدن لحد الأرض (اللي هيه ارتفاع الكاوتش) بكل بساطة نجمع الاتنين يبقي هو ده المسافة من السرة لحد الأرض. ( 165.1+122.5=287.6مم).

185/65R14
*احسب أنت بقي ارتفاع المقاس التاني بنفس الطريقة هيطلع (177.8+120.25=298.05مم)
*كده لما نركب المقاس الجديد العربيه هتعلي (298.05 - 287.6= 10.45 مم) يعني حوالي 1 سم بحالة و ده كافي انه يخليك ما تحكش في أي مطب و طبعا لما بنعلي شويه الثبات بتاع العربية بيقل لكن ما ننساش ان الكاوتش بقي أعرض علي الأرض و ده بيزود الثبات فهتلاقي المحصلة ان الثبات زاد أو علي الأقل ما قلش.
*حاجة مهمة بردو و ناخد بالنا منها هي الفرق بين ارتفاع الكاوتش (المطاط يعني من غير الجنط) بين المقاسين لأن ده اللي بيأثر علي ان العربية تكون طريه و الا ناشفة. المقاس الأصلي بتاعنا كان 122.5 مم و الجديد كان 120.25 يعني قل 2.25مم و ديه حاجة بسيطة مش هتحسسك بأي فرق في العفشة لكن تبدأ تحس بفرق بسيط لو قل زيادة عن 10 مم مثلا.
*المهم بقي احنا كده بنعرف نحسب كل حاجة عن الكاوتش يعني العرض و الارتفاع و علينا العربية و الا وطيناها لكن المشكلة انك ما تعرفش تجزم ان كان الكاوتش الجديد هيحك في الرفارف أو في الكارتيرة البلاستيك بتاعة الرفرف خصوصا ان ده بيختلف من عربية لعربية و يعتمد علي الخلوص و المسافات و أبعاد العربية نفسها و لو بتاع الكاوتش حلف بالطلاق انها مش هتحك ما تصدقوش لأنه ما يقدرش يتأكد. المطلوب بقي من سيادتك قبل ما تغير الكاوتش و الجنوط تحسب حساباتك و تروح تقيس عربيتك و تحود يمين و شمال و تقيس الخلوص و تشوف المسافة أد ايه بين الكاوتش و الرفرف و بعد كده تتوكل علي الله. و طبعا شوية عقل كده يعني لو واحد مثلا مقاسه 13 و عايز يركب 14 أو 15 أقوله احسب و قيس و اتوكل علي الله و ان شاء الله مش هتحك. واحد بقي عسولة عنده 13 و عايز يركب 17 مثلا أقولة هتحك يعني هتحك و لازم بقي تدخل في موال العلايات و تقص من الرفارف و شغل القص و الزق ده.

http://milad.ahlamontada.com

معلومات عن الكاوتش و الجنوط
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» انواع الجنوط